EN
NL
back

MV Nabucco op verkenning in Europese wateren

back to top
Eind november 2021 vaarde het roroschip Nabucco Zeebrugge binnen. Wallenius Wilhelmsen's nieuwste schip kwam rechtstreeks van de Chinese Tianjin Xingang Shipbuilding scheepswerf en meerde aan de Canadakaai in de terminals van C.Ro Ports aan.

Laatste
HERO-schip effent weg naar uitstootvrije toekomst

"Met de Nabucco wordt een hoofdstuk afgesloten en tegelijk een nieuwe stap naar de toekomst gezet," vertelt Emmanuel Van Damme, General Manager van de terminal van Wallenius Wilhelmsen Solutions in Zeebrugge. "Nabucco is het laatste schip in een reeks van vier schepen van wat wij de HERO-klasse noemen. HERO is de afkorting van 'High Efficiency RoRo'."

De garagedekken tonen de efficiëntie van het design aan. Aan boord zijn er in totaal 13, die op verschillende manieren geconfigureerd kunnen worden naargelang de noden van de klanten. Die flexibiliteit laat een grotere variëteit toe aan lading: van wagens, tot high & heavy cargo, tot breakbulk lading.
Emmanuel Van Damme, General Manager van de Wallenius Wilhelmsen Solutions terminal in Zeebrugge.

Nieuwe schepen

Als globale speler zag Wallenius Wilhelmsen hoe klanten op zoek gingen naar nieuwe gebieden die nog volop in economische expansie zitten. Niettemin zijn havens in dergelijke regio's soms minder ontwikkeld. Daarom werden de vier HERO schepen ontworpen met een kleinere diepgang, zodat ze in meer havens kunnen aanleggen.

Als globale speler zag Wallenius Wilhelmsen hoe klanten op zoek gingen naar nieuwe gebieden die nog volop in economische expansie zitten.

Dankzij de nieuwe, bredere sluizen van het Panamakanaal, kregen de ontwerpers de kans om een breder type schip te ontwikkelen, wat meteen een grotere cargocapaciteit creëert zonder het vaartuig langer te maken.
De speciaal ontworpen boeg klieft beter door het water.

WWL filosofie

Het schip past bovendien perfect in de filosofie van WWL om volledig schadevrije operaties na te leven, ook wel 'Zero damage' genoemd. De vier HERO's werden ontworpen met een minimum aan pilaren tussen de dekken, wat manoeuvreren gemakkelijker en veiliger maakt.

De grote RoRo-ramp achteraan is ook een stuk breder dan op andere schepen (12 meter in plaats van 7 meter). Dat maakt een efficiëntere doorstroming van het verkeer op en van het schip mogelijk.
Flexibiliteit voor alle soorten cargo op wielen.

Zero Emission

"Deze schepen realiseren binnen de conventionele fuel-technologie een reductie van 15% van het brandstofverbruik", vertelt Emmanuel Van Damme. "De reductie in het brandstofverbruik werd in hoofdzaak gerealiseerd door een aangepast design. Deze schepen hebben een verticale boeg en een scherpere bulbsteven, waardoor de golven meer efficiënt doorkliefd kunnen worden."

"Sinds 2018 zijn we erin geslaagd om 33% van onze emissies te reduceren, wat past in het traject dat Wallenius Wilhelmsen aflegt op weg naar een toekomst met 0% uitstoot."
Nabucco tijdens haar maidencall in Zeebrugge
op 30 november 2021.

RoRoschip
Orcelle

In die ontwikkeling springt het RoRoschip 'Orcelle' uiteraard het meest in het oog. "Dit RoRo-zeilschip wordt nog dit jaar besteld," bevestigt Emmanuel Van Damme. Het komt wellicht in de vaart vanaf het jaar 2025. Orcelle is een Pure Car Carrier die door de wind aangedreven zal worden.

"Het futuristische en ambitieuze schip zal het transport van 7000 eenheden voor zijn (of in dit geval haar) rekening nemen." Met een lengte van 220 meter en een breedte van 40 meter moet het geenszins onderdoen voor de andere eenheden in de WWL vloot.

"Het zal een mooie aanvulling zijn aan de skyline van de stad Brugge."

Emmanuel Van Damme

"Het zal een mooie aanvulling zijn aan de skyline van de stad Brugge," legt Emmanuel Van Damme uit. "De masten zullen tot 125 meter hoog zijn, net iets hoger dan de Onze-Lieve-Vrouwekerk!"
De masten van Orcelle zullen de skyline van Brugge domineren.
back to top