EN
NL
back

Frankrijk, groot hinterland voor haven van Zeebrugge

back to top
Met Frankrijk zijn wij in België niet alleen goede buren, het land is ook uitermate belangrijk voor de activiteiten in de haven van Zeebrugge. De SITL transport- en logistiekbeurs in Parijs was hét moment om Philippe Le Petit te ontmoeten. Hij vertegenwoordigt Port of Zeebrugge en de havengemeenschap in Frankrijk.
Philippe Le Petit kent de materie. Veertig jaar lang bouwde hij aan zijn carrière, eerst als directeur bij CP Ships, dan bij Naviland Cargo, een filiaal van de Franse spoorwegen. Dat laatste bracht hem naar Zeebrugge. "Samen met de haven hebben wij toen in 2012 de spoorfeederdienst 'Zodiac' naar Dourges (ten zuiden van Lille) opgestart," vertelt Le Petit. Toen er later een groeiende nood was om in Frankrijk een voet aan de grond te hebben werd hij "de man ter plaatse".

"Zeebrugge is van alle kanten een zeer toegankelijke haven."

Philippe Le Petit

Zeebrugge

Le Petit spreekt over Zeebrugge met een uitgesproken affiniteit. "Ik houd van de souplesse waarmee de haven werkt, van de containerbehandeling, fytosanitaire controles, de douane, de administratie tot en met de verzending. Dit gaat stukken vlotter dan in sommige concurrerende havens."

Ook met de eenvoud van de infrastructuur pakt Le Petit graag uit. "Zeebrugge is van alle kanten een zeer toegankelijke haven. Alle terminals zijn met het spoor verbonden. Er is ruimte en er is geen congestie," stelt Le Petit.

"Het is fijn samenwerken met de Belgen," zegt hij. "Alles gaat vlugger, het is minder ingewikkeld, het is doeltreffend. Havens worden in België als een bedrijf geleid, niet als een politiek instituut. Ook het sociale klimaat is een absolute troef."

Franse klanten

De bekendste Franse klanten van Zeebrugge zijn Toyota, Firestone, de Franse automerken, Zespri en natuurlijk Tropicana, een mooi logistiek voorbeeld. "De fruitsaptanker komt van Brazilië. Het sap wordt in Zeebrugge gebotteld en geëtiketteerd, en rijdt dan met vrachtwagens van ECS tot in Romanèche-Thorins, een distributiecentrum ten noorden van Lyon."
Bij Tropicana in Zeebrugge arriveren fruitsaptankers van Brazilië. Het sap wordt in Zeebrugge gebotteld en geëtiketteerd, en rijdt dan met vrachtwagens van ECS tot in Romanèche-Thorins, een distributiecentrum ten noorden van Lyon.

Azië

Le Petit onderstreept het belang van de Ocean Alliance, de grootse alliantie tussen COSCO, OOCL, CMA CGM en Evergreen. Daardoor kan Zeebrugge interessante transittijden aanbieden, zowel op import als export. "Het voordeel voor de klant is dat we op Azië de laatste haven zijn voor de export, en de eerste voor de import," legt hij uit.

"Dat Zeebrugge enkel Azië bedient is een nadeel, want klanten zijn soms op zoek naar een haven die Azië, Amerika en Afrika bedient. In die zin is de fusie met de haven van Antwerpen zeker een troef," vindt Philippe Le Petit.

Herontwikkeling
spoorproducten

"De eerste klant van een haven is de rederij. Om die te verleiden telt niet enkel het nautische, maar vooral de intermodale verbindingen met het hinterland. De haven van Zeebrugge blijft dat verder ontwikkelen, samen met Johan Abel, Chief Officer Logistics & Sales. We hebben net een dagelijkse treinverbinding met Strasbourg geopend. Dat is een samenwerking tussen Naviland en Lineas. Naar Lauterbourg gaan we zowel met binnenschip als via het spoor (Lauterbourg ligt ten noorden van Strasbourg). De bestaande verbinding met Dourges wordt uitgevoerd door Novatrans. Vanuit Dourges is er aansluiting naar veel andere Franse connecties. Met de groep CMA CGM werken we samen voor de distributie van Dourges naar Lyon en Marseille. Op papier hebben we dus een dienst naar Lyon en Marseille. Rechtstreeks naar Marseille zit nu in de ontwerpfase. De herontwikkeling van spoorproducten kan omdat de volumes er zijn."
De eerste klant van een haven is de rederij. Om die te verleiden telt niet enkel het nautische, maar vooral de intermodale verbindingen met het hinterland. De haven van Zeebrugge zet zich dagelijks in voor de verdere ontwikkeling van de spoorverbindingen.

"Een treinverbinding is pas rendabel als die voor 90% vol zit. Het zijn de laatste wagons die de winst maken."

Philippe Le Petit

Zoals vaak is het ook hier een kip of ei verhaal. "Het draait niet alleen om de volumes," benadrukt Le Petit. "Er is een evenwicht nodig in beide richtingen van het traject. Een treinverbinding is pas rendabel als die voor 90% vol zit. Het zijn de laatste wagons die de winst maken. Spoorvervoer is ingewikkeld en risicovol," zegt de voormalige spoormanager. Toch gelooft hij sterk in het voordeel. "Het spoor brengt goederen zonder hindernissen naar de eindbestemming."

"Frankrijk heeft massaal veel energie gestopt in het passagiersvervoer per spoor, ten nadele van de vracht. Men zocht naar oplossingen om trucks van de weg te halen maar de spoorinfrastructuur is verouderd." Wat betreft de binnenvaart ziet hij ook bij ons een probleem met de toegangsinfrastructuur: "Enkel middelgrote binnenvaartschepen kunnen Frankrijk bereiken. Het is net de ontbrekende laag containers die het verschil in rentabiliteit uitmaakt," zegt hij.

Discovery Days

Voor Zeebrugge zijn de meest relevante regio's in Frankrijk de Nord Pas-de-Calais, de Elzas, de Champagne en het noorden van Bourgogne, en bij uitbreiding, Lyon.

Op 28 oktober organiseren APZI en Port of Zeebrugge de eerste "Discovery Day" in Strasbourg. "Sinds enkele maanden heb ik samen met CSP de streek verkend om de support van klanten en instanties te peilen. We hebben alvast een goede hoop om met deze streek samen te werken."

"Strasbourg is een sterk distributie-platform, een kruispunt van waterwegen, rails en autosnelwegen."

Philippe Le Petit

De goede samenwerking met de haven van Strasbourg wordt bevestigd door verschillende evenementen. In september had Zeebrugge een stand op een multimodale beurs, georganiseerd door Port de Strasbourg. Er was ook een avond bij de Propeller Club.

De Discovery Days zijn een nieuw initiatief en zullen ook op andere locaties georganiseerd worden. Strasbourg bijt de spits af. "We willen dat verladers, distributeurs, diplomaten en leden van de kamers van koophandel Zeebrugge beter leren kennen. Strasbourg is een sterk distributieplatform, een kruispunt van waterwegen, rails en autosnelwegen." Le Petit noemt het een "carrefour logistique".
Philippe Le Petit onderstreept het belang van de Ocean Alliance, de grootse alliantie tussen COSCO, OOCL, CMA CGM en Evergreen, die aanloopt bij de Cosco Shipping Ports Terminal in Zeebrugge. Daardoor kan Zeebrugge interessante transittijden aanbieden, zowel op import als export.
back to top