Een op- en overslag-succesverhaal in de achterhaven van Zeebrugge

EN
NL
back
back to top
De haven van Brugge ligt niet zo ver van het centrum van de stad Brugge. Wie de Ezelpoort links laat liggen via de Koningin Elisabethlaan verder doorrijdt tot aan het water, komt bij het Groothandelsdok terecht. Daar, aan de Britse kaai, hebben we afspraak met Frank Bruyneel van Depre Storage & Handling.

De haven van Brugge leeft!

"Dit is een deel van de haven dat mensen niet altijd kennen", zegt hij. Hij wijst op de luchtfoto van de haven aan de deur van z'n kantoor. "Hier bevinden we ons, aan het Koning Boudewijnkanaal. En onze schepen varen dit traject naar het open water: 13 km tot aan de zee."
Depre Storage & Handling in Brugge is gespecialiseerd in de opslag, overslag en behandeling van rijst, granen, oliehoudende zaden en hun bijproducten.

Depre Storage
& Handling

"Depre Storage & Handling is de jongste telg van onze groep", vertelt Frank, "maar iedereen heeft eigenlijk wel een boontje voor deze divisie." Hij ook, geeft hij toe. "Werken in de haven is toch anders dan in een louter industriële omgeving. Er is hier een soort van chemie tussen de mensen, tussen onze havenarbeiders. En er heerst een geweldige dynamiek. Dat maakt deze omgeving echt bijzonder om in te werken."

"Dit is een deel van de haven dat mensen niet altijd kennen."

Frank Bruyneel

DSH maakt deel uit van de familiale Group Depre. Ze behandelen veevoeding en voeding voor vogels, knaagdieren en huisdieren, alsook de grondstoffen voor die voeding. De opslag, overslag en behandeling van rijst, granen, oliehoudende zaden en hun bijproducten behoort tot hun activiteiten en dat is specifiek de focus van DSH in de haven van Brugge.
"40% van de grondstoffen gaan via binnenschepen naar de klanten", zegt Frank Bruyneel van Depre Storage & Handling.

Vertienvoudiging in 6 jaar

In 2014 was Depre Trading klant van het toenmalige Minne Port Services. Zij lieten bij dit bedrijf hun breukrijst op- en overslaan. Op het moment dat hen werd gevraagd of ze interesse hadden om het bedrijf Minne Port Services over te nemen, hoefden ze niet lang te twijfelen. Op 1 april 2015 startte een nieuw verhaal onder de naam Depre Storage & Handling. Op dat moment werden er 40.000 ton grondstoffen per jaar overgeslagen.

In 2020 realiseerden ze een overslagvolume van 410.000 ton, maar liefst tien keer meer dan in het startjaar van DSH. Een enorme groei die enkel werd gerealiseerd door te investeren. "MBZ, het havenbestuur, is hierin een goede partner.", knikt Frank. "We zaten oorspronkelijk op een stuk terrein met loodsen die beperkt waren in capaciteit. In 2018 moesten we oplossingen zoeken voor uitbreiding. Toen bleek dat het mogelijk was om het aangrenzende terrein in gebruik te nemen, heeft het havenbestuur ons vooruit geholpen. Zij investeerden 2 miljoen euro in het verlengen en vernieuwen van de aanlegkade en in het baggeren van het Groothandelsdok tot 8 meter diep. Daardoor kunnen er zeeschepen tot 7.000 ton en tot 140 meter lengte aanleggen."
Het bedrijf bevindt zich aan het Koning Boudewijnkanaal.
De schepen varen een traject van 13 km tot aan de zee.

"Om de tien minuten vertrekt hier een volle vrachtwagen."

Frank Bruyneel

14 polyvalente loodsen heeft DSH intussen in gebruik, waarvan er eentje dit jaar nog is bijgekomen. In 2020 hebben ze 35 coasters (kleinere zeeschepen) en 120 lichters behandeld, goed voor 1 schip om de 2 dagen.

40 procent van die grondstoffen wordt via het water naar hun bestemming gebracht. Via het binnenvaartnetwerk zijn ze goed verbonden met het achterland. Vrachtwagenladingen en containers kunnen worden snel verplaatst via de A11, E403 en E40. Frank voegt eraan toe: "Als je je dat bevattelijk wil voorstellen, dan is dat eigenlijk om de tien minuten een volle vrachtwagen die hier vertrekt naar een veevoederfabrikant, of naar iemand die de goederen gaat verwerken."
"MBZ, het havenbestuur, is een goede partner wat betreft de realisatie van onze ambities." MBZ, het havenbestuur, is een goede partner.

Toekomst

Depre Storage & Handling kent een spectaculaire groei. Maar berusten doen ze niet, ze blijven ambitieus. Recent hebben ze nog fors geïnvesteerd in een laatste nieuwe loods op het terrein. Er komt ook nog een nieuw kantoorgebouw en er worden nieuwe weegbruggen geïnstalleerd.

Bovendien wil het bedrijf een verdere stap zetten in efficiëntie met een doorgedreven automatisatie voor de aanmelding van vrachtwagens. Innovatieve oplossingen zullen het volume nog verder doen toenemen in de toekomst. "We weten dat bedrijven nood hebben aan opslagmogelijkheden, of kwalitatieve op- en overslag. Op die nood willen we voluit inspelen, maar dat betekent ook dat we moeten blijven groeien."

"Het is wel een uitdaging om het juiste personeel te vinden dat met het zwaar rollend materieel overweg kan.", stelt Plant Manager Luc Buysse. "Samen met het havenbestuur zoeken we naar oplossingen in de vorm van opleidingen, iets wat voor verschillende bedrijven hier samen georganiseerd wordt en waar we allen baat bij hebben."
Vandaag heeft DSH een opslagcapaciteit van 75.000 ton. In september 2021 namen zij nog een nieuwe hall in gebruik.

Brexit &
duurdere container-
vrachten

"We hebben een belangrijke handel in breukrijst met het Verenigd Koninkrijk", zegt Frank, als ik hem vraag naar de Brexit en of die hen parten speelt. "Op vandaag is de trafiek weggevallen, maar niet de handel. Die gebeurt nu op een andere manier. We importeren nu rechtstreeks in het Verenigd Koninkrijk. De Brexit hebben we behoorlijk goed doorstaan."

"Het antwoord op veel uitdagingen zit vaak in flexibiliteit.
Vanuit die filosofie hebben we ook onze infrastructuur opgebouwd."

Frank Bruyneel

Een grotere uitdaging vandaag is de gestegen prijs van de containervrachten. "De prijzen van de goederen die van het Verre Oosten per container naar hier komen, zijn eigenlijk geëxplodeerd. Dat zorgt ervoor dat de handel die we daarin drijven heel wat moeilijker wordt. We hebben gezocht naar andere manieren om de goederen hier te krijgen. We zijn intussen een tweede bulkschip met breukrijst gaan laden in het Verre Oosten, in plaats van stelselmatig de goederen per container aan te brengen. Het antwoord op veel uitdagingen zit vaak in flexibiliteit. Vanuit die filosofie hebben we ook onze infrastructuur opgebouwd. En ik denk – zeker naar de toekomst toe – dat logistieke sterkte net in die veerkracht zit. Je klant steeds een oplossing kunnen bieden. Dat maakt het spannend, maar geeft het team ook een enorme drive voor de toekomst."
"We weten dat bedrijven nood hebben aan opslagmogelijkheden, of kwalitatieve op- en overslag. Op die nood willen we voluit inspelen, maar dat betekent ook dat we moeten blijven groeien."
back to top