EN
NL
back

Call in Zeebrugge optimaliseert België-Ierland route van Grimaldi Group

back to top
Het roll-on/roll-off schip Eurocargo Bari van Grimaldi Group liep op 24 juli 2021 voor het eerst de haven van Zeebrugge binnen. Het was het begin van een eerder ongewone dienst, want het schip kwam rechtstreeks uit de haven van Antwerpen. Eurocargo Bari verbindt onze twee Belgische havens met de Ierse haven van Cork.
We spreken over een verbinding met Ierland, niet het Verenigd™Koninkrijk, en toch is Brexit niet veraf. In januari 2021, de start van het post-Brexit tijdperk, werden namelijk meteen verschillende directe shortsea vrachtroutes opgestart tussen Europese continentale havens (zoals Cherbourg en Dunkerque) en Ierland. Een directe verbinding vermijdt de zogenaamde landbridge via Groot-Brittannië.

"Grimaldi Group is al 25 jaar succesvol actief in Ierland."

Antonio Raimo

In de haven van Zeebrugge verzorgde rederij CLdN lang voor Brexit al verschillende volgeladen diensten van en naar Ierland. In januari werd nog een capaciteitsverhoging doorgevoerd op de bestemmingen Cork en Dublin. Het aantal afvaarten tussen Ierland en de Zeebrugse haven ging op korte termijn pijlsnel de hoogte in.
Voor Brexit en ook de maanden nadien, ging het aantal afvaarten tussen Ierland en de Zeebrugse haven op korte termijn pijlsnel de hoogte in.
Lijnmanager Antonio Raimo van Grimaldi Group legt in een telefonisch gesprek uit waarom het een logische stap was om een dienst specifiek aan te passen op de nood naar Ierse verbindingen. "In feite is Grimaldi Group al bijna 25 jaar actief in Ierland. Dankzij de succesvolle samenwerking met Port of Cork Company heeft ons bedrijf een regelmatige roll-on roll-off- en containerdienst die Cork rechtstreeks verbindt met Noord-Europa en de Middellandse Zee en, via overslag in Antwerpen, met bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika, West-Afrika en Rusland."

"Brexit heeft de vraag naar directe routes tussen Ierland en
het vasteland gestimuleerd."

Antonio Raimo

Met een capaciteit van 3.810 lijnmeter is de 'Eurocargo Bari' een van de grotere short-sea roroschepen die het continent met Ierland verbinden. "Vooral na de Brexit was het noodzakelijk om ons netwerk te upgraden, vanwege een toenemende vraag naar directe routes tussen Ierland en het Europese continent. Er was een groei in de shortsea trailer- en containermarkt", zegt Antonio Raimo. "Het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs zorgt voor een sterkere vraag naar directe routes. Expediteurs willen hun chauffeurs zo efficiënt mogelijk inzetten."

Daarom introduceerde Grimaldi Group in mei het roro-schip Eurocargo Bari op de route tussen Grimaldi's hub in Antwerpen en haar volledig uitgeruste terminal in Ringaskiddy, Cork (via haar dochteronderneming Euromed Ireland Logistics Ltd).
Voor deze dienst heeft Grimaldi Group een overeenkomst met P&O Ferries. Zij zijn de stuwadoorpartner in Zeebrugge.

Zeebrugge als roro-hub

Minder dan drie maanden na de introductie van Eurocargo Bari op Antwerpen – Cork werd beslist om Zeebrugge als aanloophaven toe te voegen.

"De vraag kwam van onze klanten. Zeebrugge is een vooraanstaande roll-on roll-off haven met uitstekende intermodale diensten en Antwerpen heeft ook op een sterke geografische ligging. Hoe dan ook, beide zijn erg complementair aan elkaar', zegt Antonio Raimo.

"We ondersteunen elkaar, wat er in de toekomst ook op ons pad komt."

Antonio Raimo

Voor deze dienst heeft Grimaldi Group een overeenkomst met P&O Ferries. Zij zijn de stuwadoorpartners in Zeebrugge. Antonio Raimo legt uit dat een commerciële samenwerking op de agenda staat, maar in algemene termen zegt hij liever dat "we elkaar ondersteunen, wat er in de toekomst ook op ons pad komt".

"Afhankelijk van de marktontwikkeling komt er meer roro-capaciteit en frequentie bij. Natuurlijk is er ook aan Ierse kant behoefte aan infrastructuur. Dublin bijvoorbeeld zit met congestieproblemen, maar het goede nieuws is dat alle belanghebbenden eraan werken om dit in de nabije toekomst op te lossen.", zegt de heer Raimo.

Met dochteronderneming Finnlines is Grimaldi Group al vele jaren klant voor Zeebrugge en exploiteert het diensten naar de Baltische staten, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. De schepen van Finnlines gebruiken de PSA-terminal voor het laden en lossen van roro-vracht en containers.
Minder dan drie maanden na de introductie van Eurocargo Bari op Antwerpen-Cork werd beslist om Zeebrugge als aanloophaven toe te voegen.

Antwerpen-Zeebrugge-Cork

Schip:
Lengte:
Snelheid:
Capaciteit:
Twee afvaarten per week van Zeebrugge naar Cork, waarvan één ook Antwerpen aanloopt.
Eurocargo Bari
200m
23 knots
3.850 lineaire meters roll-on roll-off vracht, en ruimte voor 200 auto's op de hangerdekken
back to top