Zeebrugge zet spoorambities kracht bij

EN
NL
back
back to top
Zeebrugge heeft als kusthaven een bijzonder goede maritieme toegang. Maar ook aan landzijde dient de haven goed bereikbaar te zijn. Om het drukke wegverkeer te ontlasten zet Zeebrugge in op een modal shift naar het spoor. Een duurzame oplossing, die zorgt voor minder vrachtwagens op de wegen, met als gevolg een verlaging van de CO2-uitstoot en minder congestie. Samen met verschillende partners en spelers in de markt werkt het havenbestuur daarom aan het nog aantrekkelijker en competitiever maken van spoorvervoer. De ambitie? Tegen 2030 zou 20% van het goederentransport via het spoor moeten verlopen.

Tegen 2030 moet 20% van het goederen-transport via het spoor verlopen.

Duurzame
modal shift

Veel goederen moeten vanuit de Zeebrugse haven hun weg vinden naar het Europese hinterland.

Johan Abel, Chief Officer Sales & Logistics: "Klanten vragen naar meer intermodale connecties om de overvolle wegen te vermijden. Omdat we niet rechtstreeks aan een rivier liggen, hebben we beperkingen voor de binnenvaart. Daarom is het spoor voor Zeebrugge dé intermodale oplossing om in te kunnen spelen op de noden van de verschillende klanten. We koesteren de ambitie om van Zeebrugge een echte spoorhub te maken."

De modal shift naar vrachtvervoer per spoor is bovendien niet alleen een efficiënte oplossing voor fileleed. Het zorgt ook voor minder broeikasgassen, want één trein op het spoor betekent 50 vrachtwagens minder op de weg.
Johan Abel, Chief Officer Sales & Logistics bij Port of Zeebrugge, werkt samen met verschillende partners om spoorvervoer nog aantrekkelijker en competitiever maken. Ons doel: minder vrachtwagens op de weg.

Samen zoeken naar innovatieve oplossingen

De haven van Zeebrugge is vandaag al zeer goed ontsloten via het spoor. Het huidige aandeel van het goederentransport via spoor in de totale modal split bedraagt ruim 13%. Alle short- en deepsea terminals in de haven hebben hun eigen spoorinfrastructuur wat hen toelaat om intermodale diensten aan te bieden. Daarnaast is er ook een groot aanbod aan spooroperatoren die dagelijkse verbindingen bieden voor containers, wagens en conventioneel stukgoed. Samen met deze betrokken partijen, zoekt het havenbestuur naar innovatieve oplossingen om het goederenvervoer per spoor nog aantrekkelijker en competitiever te maken.

"Zeebrugge staat bekend als dé hub voor nieuwe wagens."

Johan Abel

Johan Abel licht toe: "Een van die oplossingen is het bundelen van deepsea en shortsea-ladingen om op een kostenefficiënte manier directe treinen in te kunnen leggen. Waar ook nog winst te behalen is, is op het vervoer per trailer. Nu kan de meerderheid van deze trailers nog niet door middel van een kraan op een spoorwagon worden gezet. Daarom zoeken we naar oplossingen zodat ook trailers het spoor op kunnen zonder dat wegtransporteurs investeringen aan hun vloot moeten doen.

Zeebrugge staat verder bekend als dé hub voor nieuwe wagens. Om nog meer trafiek van nieuwe wagens via spoor te laten verlopen, onderzoeken we door middel van digitale tools hoe we dit verder kunnen optimaliseren."
Als hub voor nieuwe wagens zoekt de haven van Zeebrugge naar manieren om nog meer van deze trafieken via het spoor te laten verlopen.

Optimale infrastructuur

Een ambitieuze modal shift kan alleen worden bereikt met een efficiënte spoorweginfrastructuur. Het verder uitbreiden en perfectioneren hiervan is dan ook van groot belang om goed geconnecteerd te blijven. Zo investeerde spoorbeheerder Infrabel vorig jaar nog miljoenen euro's in de modernisering van de verbinding met Zeebrugge om de haven in de toekomst nog beter en vlotter toegankelijk te maken voor goederentreinen.
Spoorbeheerder Infrabel investeerde vorig jaar nog miljoenen euro's in de modernisering van de verbinding met Zeebrugge.

Nieuwe connecties

Ondertussen werken verschillende operatoren en terminals zelf ook aan de verbetering en uitbreiding van de spoorconnecties. Zo is Zeebrugge sinds 2017 aangesloten op het Green Xpress Network van Lineas, de grootste private spoorvrachtoperator in Europa. En dit netwerk van directe spoorverbindingen tussen Europese economische centra wordt steeds verder uitgebreid, waardoor een lading vanuit Zeebrugge de volgende dag zijn Europese bestemming kan bereiken (en andersom).

Spooroperator Hupac benadrukt dat België een van de belangrijkste intermodale markten in Europa is en dat zij blijven investeren in de trafiekontwikkeling tussen België en Zuid en Oost-Europa. De operator verbindt daarom sinds kort de haven van Zeebrugge met Brescia en Barcelona en voegt vanaf september ook Warschau toe aan de rechtstreekse verbindingen.
Zeebrugge is sinds 2017 aangesloten op het Green Xpress Network van Lineas, de grootste private spoorvrachtoperator in Europa.
Terminal Container Athus start opnieuw met een wekelijkse containertrein van en naar CSP Zeebrugge. Die spoorconnectie begon eind 2019 maar viel stil toen COVID-19 de wereldwijde containerdiensten verstoorde. Naast Athus, wordt ook Straatsburg binnenkort toegevoegd als nieuwe hinterlandverbinding voor de deepsea-diensten.

"Gezien de nakende fusie met Port of Antwerp zal de interportuaire verbinding nog belangrijker worden."

Johan Abel

Johan Abel: "Klanten zijn vragende partij voor duurzame alternatieven zoals het spoor. We moeten er daarom voor zorgen dat we de spooroplossing naar een ruim en groeiend aanbod Europese bestemmingen even aantrekkelijk maken als het wegvervoer. En gezien de nakende fusie met Port of Antwerp zal de interportuaire verbinding wellicht nog belangrijker worden. Samen met onze partners kunnen we deze modal shift tot een succes maken."
Benieuwd naar de doelstellingen, uitdagingen en state-of the art projecten van Port of Zeebrugge? Neem dan zeker een kijkje op COMPASS, waar we onze weg tonen naar een sterke en duurzame toekomst.
CEO Tom Hautekiet beleeft een boeiend eerste jaar in Port of Zeebrugge.
back to top