Zeebrugge haalt groene sleepbotenvloot binnen

EN
NL
back
back to top
Duurzaamheid en efficiëntie, die twee elementen stonden bovenaan op de lijst van de concessieovereenkomst die de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) in september vorig jaar sloot met het sleepvaartbedrijf Boluda Towage Europe. De vernieuwde samenwerking tussen MBZ en Boluda Towage Europe betekent voor Zeebrugge, onder andere, de aankomst van twee gloednieuwe sleepboten die voldoen aan de hoogste emissienormen. Deze strenge eisen zijn in lijn met de Clean Port Strategie, die Port of Zeebrugge hoog in het vaandel draagt.
Deze boten worden bemand door deskundige bemanningsleden, die de wateren rond Zeebrugge door en door kennen. Een moderne haven moet namelijk kunnen rekenen op een doeltreffende vloot van sleepboten. Zij zorgen ervoor dat de scheepvaart te allen tijde veilig kan verlopen.

Het contract tussen MBZ en Boluda Towage Europe werd getekend op 18 september 2020 en zorgt ervoor dat de kenmerkende sleepboten voor de komende vijf jaar hun operaties zullen verderzetten in de haven van Zeebrugge. Boluda is één van de grote maritieme spelers, met wereldwijd meer dan 300 sleepboten in 75 havens. Boluda Corporación Marítima werd in Spanje opgericht in 1837, en is nog steeds een familiebedrijf.
Steve Derudder, kapitein aan boord van VB Bolero legt ons uit wat de aankomst van de nieuwe sleepboten betekent voor de haven van Zeebrugge en waarom teamwork zo belangrijk is aan boord van een sleepboot.

Gloednieuwe sleepboten

Op zaterdag 7 december werd het ochtendgrijs opgefleurd door het binnenvaren van twee fonkelnieuwe sleepboten: VB Bolero en VB Rumba. Vanop de zevende verdieping van het ABC-gebouw konden Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge, Dirk De fauw, voorzitter Raad van Bestuur Port of Zeebrugge en Geert Vandecappelle, CEO van Boluda Towage Europe kijken naar het waterballet van de twee nieuwe schepen. Extreem wendbaar draaiden ze elegant pirouettes onder de watermist van hun eigen brandblusinstallaties.

De twee nieuwe schepen beantwoorden perfect aan de eisen van Zeebrugge in verband met duurzaamheid.

VB Bolero en VB Rumba werden bij Damen Shipyards gebouwd, op één van hun scheepswerven in Vietnam. Ze maakten de lange reis naar Rotterdam als deklading aan boord van een heavy-lift schip. Vanuit Rotterdam maakten de sleepboten zelf hun overtocht naar hun eindbestemming, Zeebrugge.

Beide sleepboten zijn van het ASD-type, of 'Azimuth Stern Drive'. Concreet gaat het over twee propeller-eenheden die onder de romp 'hangen', en die 360° om hun verticale as kunnen draaien. Dat zorgt voor extreme manoeuvreerkwaliteiten.

De twee nieuwe schepen beantwoorden perfect aan de eisen van Zeebrugge in verband met duurzaamheid. Ze voldoen aan de meest recente IMO Tier-III emissienormen (IMO = International Maritime Organisation).

Milieuvriendelijke ombouw

De Tier-III eisen gelden momenteel enkel voor nieuwbouwschepen. Boluda gaat daarin verder, door bestaande sleepboten om te bouwen zodat ze ook de hoogste milieunormen behalen. Sleepboten Union Koala en Union Panda werden reeds aangepast, en binnen en de twee jaar zal de volledige Zeebrugse vloot Tier-III gecertificeerd zijn. De ombouw gebeurt in samenwerking met de Gentse motorenfabriek Anglo Belgian Corporation, en Flanders Ship Repair.
De VB Rumba en de VB Bolero beantwoorden aan de meest recente IMO Tier-III emissienormen. Dit is in lijn met de Clean Port strategie van de haven van Zeebrugge.

Walstroom-
faciliteiten

Wie in Zeebrugge langs de oude sluis rijdt kent het beeld van de sleepboten die er aangemeerd liggen. Vroeger leverden de boordgeneratoren de nodige elektriciteit. Dit is verleden tijd omdat de sleepboten een aansluiting op walstroom hebben, of 'cold ironing' zoals ze in het Engels zeggen ('koud strijken'). Eens aan de kade, gaat de stekker erin en kunnen de motoren uitgezet worden. Ook dit is onderdeel van de 'Clean Port' duurzaamheidsstrategie van Zeebrugge.
Dit type sleepboot (Azimuth Stern Drive) is extreem wendbaar en heeft extreme manoevreerkwaliteiten.

Wat zegt de Kapitein?

Kapitein Steve Derudder keek uit naar de komst van de nieuwe sleepboten. "Voordien was ik kapitein op de Tiger, die nu ingezet wordt in de haven van Rotterdam. Het is een plezier om te werken met de nieuwe sleepboot. Zo vinnig! Zij doet meteen wat je vraagt."

"Tier-III eenheden hebben de laagst mogelijke emissienormen.
Dat is een voorbeeld voor alle havens."

Steve Derudder

Steve Derudder is ook Tow Master, dat is de kapitein die de leiding neemt als er meerdere sleepboten worden ingezet voor een speciaal project. "Met LNG-schepen kan het tot vijf sleepboten gaan, wat toch indrukwekkend is. Er mag niks foutlopen." Hij is erg tevreden met de kwaliteiten van de nieuwe sleepboten. "We mogen ook trots zijn dat we Tier-III eenheden hebben met de laagst mogelijke emissienormen. Dat is een voorbeeld voor alle havens." besluit hij tevreden.
back to top