EN
NL
back

PSA Zeebrugge maakt zich klaar voor een logistieke kwantumsprong

back to top
Zelden was de eerste aanloop van een schip zo symbolisch als op 13 januari 2021. Voor het eerst meerde het roll-on roll-off (roro) schip Fionia Sea aan bij de PSA-terminal in Zeebrugge. Deze aanloop is goed voor een nieuwe klant, een connectie naar een nieuwe regio vanuit Zeebrugge, en vooral als de prelude tot een milieuvriendelijke logistieke set-up met vier nieuwe hybride schepen. Dit project versterkt de positie van Zeebrugge als logistieke draaischijf voor papierproducten.

Nieuwe connectie met de haven
van Husum

"Sinds 13 januari 2021 komen Fionia Sea en zusterschip Jutlandia Sea van rederij Wallenius-SOL afwisselend naar Zeebrugge op woensdag. De schepen komen uit de Botnische Golf met als core business de cassettes met papier van onze nieuwe klant Metsä Board in Husum, Zweden", legt Theo Milliau, head of terminal operations PSA, uit. "Hier in België wordt ook retourvracht geladen." Later dit jaar worden de schepen op deze dienst vervangen door splinternieuwe megahybride roro-schepen.

"Van Zeebrugge naar het Hoge Noorden is het even ver als naar Canada."

Ragnar Johansson

Zeebrugge heeft de extra dienst te danken aan haar uitstekende geografische ligging en de vele connectiemogelijkheden voor overslag van de papierproducten, zowel naar het hinterland als overzee. Ook voor de werkgelegenheid in Zeebrugge is de extra trafiek goed nieuws, aangezien er dertig havenarbeiders nodig zijn om de ladingen te behandelen.
Fionia Sea en zusterschip Jutlandia Sea meren afwisselend aan in Zeebrugge om cassettes met papier vanuit Zweden te leveren. Later dit jaar worden de schepen op deze dienst vervangen door splinternieuwe megahybride roro-schepen.

Wie is
Wallenius-SOL?

Wallenius-SOL is een Zweedse rederij met bijna twee eeuwen ervaring. De alliantie tussen Wallenius Lines en Svenska Orient Linien (SOL) startte in 2019. De roro-schepen komen vanuit Zweden en Finland met papierproducten op cassettes, SECU's en containers, en keren terug noordwaarts met andere vracht.

Ragnar Johansson, de CEO van Wallenius-SOL, vertelt hoe hij het vervoer van papierproducten heeft zien veranderen. Een tiental jaar geleden charterde elke papierproducent zijn eigen (kleine) schepen voor het vervoer naar dezelfde regio's. Hij merkte ook op dat er voor deze trafieken 15 jaar lang geen enkel nieuw schip was gebouwd.

Ondertussen zagen de papierproducenten door het internet de vraag naar (kranten)papier jaar na jaar afnemen. De focus werd onder andere verlegd naar verpakkingskarton, wat nog steeds een sterk groeiende business is. Verder zijn de houtvezels recycleerbaar en verwacht de sector eindeloos veel mogelijkheden van deze ruwe, natuurlijke grondstof.
Ragnar Johansson, CEO van Wallenius-SOL, heeft de transitie in het transport van papierproducten meegemaakt. De sector had nood aan efficiënte en innovatieve transportoplossingen.
De producenten beslisten om aanzienlijk te investeren in moderne fabrieken, dichtbij de grondstof: de Scandinavische bossen van het hoge Noorden. Metsä Spring en Valmet, twee grote spelers in deze sector, zijn bijvoorbeeld samen begonnen met een pilootproject voor 3D-verpakkingsmateriaal. Denk aan verpakkingen voor etenswaren, waarbij houtvezel wordt gebruikt in plaats van plastic.

Ook producent StoraEnso is ervan overtuigd dat fossiele grondstoffen helemaal vervangen kunnen worden met wat uit het woud komt. Houtvezels zijn de toekomst! De producenten ontwikkelden zich tot een visionaire, hypermoderne industrie, waarbij ecologie en duurzaamheid centraal staan in een langetermijnvisie.

"De bosbouwbedrijven moeten kunnen rekenen op een doeltreffende maritieme logistiek. Het is een serieus eind varen van de Botnische Golf naar West-Europa. Om maar een idee te geven: van Zeebrugge naar het Hoge Noorden is het even ver als naar Canada", legt Johansson uit. "Bovendien is dit gedeelte van de Oostzee vaak dichtgevroren, soms wel vier maanden lang."

Ervaring in
het kwadraat

SOL besliste om samen met Wallenius een baanbrekende logistieke oplossing te presenteren. "Met Wallenius haalden we de ervaring binnen om ons project te realiseren", zegt Ragnar Johansson. Als Wallenius-SOL stapten ze naar het Deense scheepsarchitectenbureau Knud E. Hansen, een bedrijf dat meer dan 80 jaar ervaring heeft in het ontwerpen van ingenieuze schepen zoals ferry's, cruiseschepen en ijsbrekers.

"De nieuwe schepen van Wallenius-SOL zijn de eerste roro's die zowel door vloeibaar aardgas worden aangedreven, als de hoogste ijsklasse hebben."

Ragnar Johansson

De criteria waren niet min. De schepen moesten een grote capaciteit hebben, alsook een lage kost per vrachteenheid. Verder moesten ze aan de hoogste ijsklasse voldoen, varen op de meest milieuvriendelijke brandstof én moesten ze kunnen aangesloten worden op walstroom. Omdat de schepen op een route varen met negen havens was ook optimale flexibiliteit bij het laden en lossen een noodzakelijk criterium. Het soort goederen dat verscheept wordt, zorgt ook voor een extra hydrodynamische uitdaging. Komende van het Noorden zullen de schepen tot 2,5 meter meer diepgang hebben dan op de terugreis.

Finn Wollesen, managing director van het scheepsarchitectenbureau Knud E. Hansen, vertelt hoe zijn ontwerpers samen met de designafdeling van Wallenius Marine uiteindelijk tot het ontwerp kwamen voor vier identieke schepen die momenteel in China worden gebouwd (Yantai CIMC Raffles Offshore Ltd.).
De nieuwe schepen van Wallenius-SOL zullen de hoogste ijsklasse hebben en varen op LNG (vloeibaar aardgas). Het brandstofverbruik per vrachteenheid zal gereduceerd worden met 57% door de grootte van de schepen.
"De nieuwe schepen van Wallenius-SOL zijn de eerste roro's die zowel door LNG (vloeibaar aardgas) worden aangedreven, als de hoogste ijsklasse hebben. Dat is nodig voor de soms arctische condities in de Botnische Golf. De schepen zullen 242m lang zijn, en beschikken over een capaciteit van 5.800 lijnmeter." Trots voegt hij eraan toe dat deze schepen de grootste in hun klasse zullen zijn, met de laagst mogelijke uitstoot én CO2-voetafdruk. Hij citeert een studie van het Swedish Environmental Research Institute: "Het brandstofverbruik per vrachteenheid zal 57% lager liggen. De broeikasgassen worden met 63% verminderd, en de uitstoot van zwavel en fijn stof zal bijna verwaarloosbaar zijn. Stikstofoxides gaan 85% naar omlaag." De schepen zullen ook batterij-klaar zijn. Niet om elektrisch te varen, maar om via accu's de piekbelasting af te vlakken, wat resulteert in een lager brandstofverbruik. Het enige wat moet worden toegevoegd zijn de batterijpacks.

Het eerste van de vier groene, hybride megaschepen van Wallenius-SOL komt tegen de herfst in dienst. Ondertussen heeft PSA ook gezorgd voor een nieuw ponton dat geschikt is voor de grootste roll-on roll-off schepen ter wereld, en in het bijzonder voor de extra grote schepen van Wallenius-SOL.

Drie concurrenten,
één rederij

Met Metsä Board haalt PSA Zeebrugge een nieuwe klant binnen. Dat Metsä Board kiest om samen met concurrenten Stora Enso en BillerudKorsnäs –letterlijk– in zee te gaan is ongewoon. "In het verleden zorgden de producenten voor hun eigen maritiem transport. Onze visie is om een infrastructuur te creëren voor de industrie, waarbij alle klanten kunnen genieten van frequentie, een kleiner risico en een lagere kost", legt Ragnar Johansson uit. "Bovendien hoeven ze geen schepen op hun balans te hebben. Het ziet er naar uit dat onze visie erg aantrekkelijk is voor menig industriële klant."

"Onze visie is om een infrastructuur te creëren voor de industrie."

Ragnar Johansson

Volgens Johansson zal ook het bunkeren van de nieuwe LNG-schepen waarschijnlijk in Zeebrugge gebeuren. "Zeebrugge heeft het gas en de infrastructuur. Onze schepen moeten slechts om de twee weken bevoorraad worden met LNG, wat samenvalt met de aanloop in Zeebrugge." Wat betreft walstroom is de ambitie om op termijn in elke haven de schepen op het net te kunnen aansluiten, zodat er in de havens geen uitstoot is.

"PSA is een topklasse behandelaar van bosbouwproducten, met een lange ervaring. Zowel Wallenius-SOL als onze klanten hebben er een groot vertrouwen in. Een bewijs is dat Metsä Board beslist heeft om dit jaar grote volumes naar het Wielingendok te verschepen. "Dank aan Theo Milliau en zijn team voor een uitstekende job!" besluit Ragnar Johansson.

Links

back to top