Zeebrugge #brexitproof dankzij doorgedreven digitalisatie

EN
NL
back
back to top
Het vrije verkeer van goederen en mensen in de Europese Unie is iets waar we niet bij stil staan. Voor transporteurs, logistieke bedrijven en havens is de douane-unie een zegen. Met 76% intra-Europese trafieken kent de haven van Zeebrugge beter dan wie ook de voordelen van een Europa zonder binnengrenzen, tot het nieuws kwam van de Brexit. Het Verenigd Koninkrijk stapt uit de Europese douanebubbel. Plots zweefde opnieuw het spook van paperassen en stempels door de kantoren van verladers en ferrymaatschappijen.
Met een marktaandeel van 38% zijn de trafieken naar het Verenigd Koninkrijk als een hoofdslagader voor Zeebrugge. Zeventig lijndiensten per week verbinden Zeebrugge met verschillende bestemming in het VK. Voornamelijk onbegeleide vracht wordt, op maat van de klant, van en naar het Britse eiland vervoerd. Dat logistieke kloppend hart mag geen infarct krijgen. Want een tsunami aan douaneformaliteiten zou nefaste gevolgen hebben: de goederenstromen zouden vertragen of zelfs stilvallen.

Het havenbestuur en APZI (de vereniging van Zeebrugse havenondernemingen) staken de koppen bijeen om zich te wapenen tegen die mogelijke Brexit-paralysie. Digitaliseren, dat was de oplossing.

RX/SeaPort als digitaal antwoord

RX/SeaPort is de digitale verbinding van alle actoren in de logistieke keten in Zeebrugge. Het platform laat toe data en informatie uit te wisselen via één unieke en veilige verbinding.

De software doet meer dan douaneformaliteiten digitaliseren. Het is een complete oplossing voor het elektronisch beheersen van alle goederenstromen van en naar het Verenigd Koningrijk.

RX/SeaPort is de digitale verbinding van alle actoren in de logistieke keten in Zeebrugge

Via de e-Balie bijvoorbeeld, verwittigt de expediteur of transporteur de terminal operator van de komst van een lading met het bijbehorende douanedocumentnummer. De terminal operator kan deze gegevens permanent opvragen en is zo op de hoogte dat voor die goederen een douane document aanwezig is.

Goederen kunnen via de applicatie ook ten alle tijde getraceerd worden.

De Brexit mag en zal voor de goederenstromen geen hindernissenparcours zijn. Daarin speelt RX/SeaPort een sleutelrol.
Vanuit het havenbedrijf ECS2XL ontstonden heel wat initiatieven om op een digitale manier te zorgen dat er geen tijd werd verloren met douaneformaliteiten.

Havenbedrijven eveneens brexit-proof

Ook vanuit de diverse havenbedrijven ontstonden heel wat initiatieven om op een digitale manier te zorgen dat er geen tijd werd verloren met douaneformaliteiten.

"De supermarkten bestellen rechtstreeks bij ons, wat uniek is."

Hugo Donche, ECS2XL
Een mooi voorbeeld is het logistieke bedrijf ECS2XL, dat gespecialiseerd is in de Britse Eilanden. "Maar liefst 60 procent van de ladingen zijn bestemd voor het Verenigd Koninkrijk," zegt Hugo Donche, commercieel en development directeur ECS2XL. "Wij leveren aan de zes grote retailers als Tesco, Sainsbury…, die samen verantwoordelijk zijn voor 85% van de Britse consumptie."

"De supermarkten bestellen rechtstreeks bij ons, wat uniek is. Als 'supply chain integrator' neem wij alles voor onze rekening, vanaf het moment dat een product van de band rolt, tot het in de rekken van de supermarkt ligt."
Ontdek hier hoe ECS2XL zich voorbereidt op de Brexit in samenwerking met het havenbestuur van Zeebrugge.

Vijf miljoen paletten per jaar

"We bieden een unieke flexibiliteit," beklemtoont Hugo Donche. "Een supermarkt kan een product bestellen per pallet. Wij zorgen ervoor dat de lading van de vrachtwagens zoveel mogelijk geoptimaliseerd is."

De haven van Zeebrugge speelt een primordiale rol in het concept. "We hebben al lang besloten om hier magazijnen te bouwen die ons aan de haven verankeren, omwille van de troeven. Dankzij de ferryverbindingen, vermijden we de bottleneck bij het Nauw van Calais."
Hugo Donche is commercieel en development directeur bij ECS2XL, en is daarnaast ook verantwoordelijk voor het Brexit-project.
"In Zeebrugge vertrekken dagelijks tien roll-on roll-off vrachtferry's van verschillende rederijen richting Groot-Brittannië vanuit verschillende terminals in de haven. Met zes verschillende terminals verspreid over de Britse kust kunnen we flexibel gaan kiezen hoe we met de grootste efficiëntie onze klanten kunnen bedienen. Onze filosofie is om zoveel mogelijk de goederen over het water te sturen, en om zo weinig mogelijk kilometers via de weg te moeten doen. Deze commerciële efficiëntie creëert een extra milieuvriendelijke dimensie."

De brexit-uitdaging

Bij ECS2XL werd reeds twee jaar geleden gestart met de Brexit voorbereidingen. Met het concept van Just-in-time leveringen aan de supermarkten was een betrouwbare goederenstroom van primordiaal belang. Echter, de mix van diverse paletten creëerde een challenge. "Op eenzelfde trailer kunnen we goederen voor verschillende klanten hebben, waarbij iedere klant zijn eigen aangifte nodig heeft. Als de goederen de EU verlaten is een douaneaangifte noodzakelijk, en dan opnieuw als ze Engeland binnenkomen. Zonder digitalisering zouden we tot massa's tijdverlies en hoge agentuurkosten komen," zegt de ECS2XL directeur.

"Nu duurt een aangifte maken 30 seconden. Binnen het half uur kan een vrachtwagen de baan op."

Hugo Donche, ECS2XL

Testfase geslaagd

ECS2XL heeft ondertussen reeds meer dan 6500 aangiftes verwerkt in de testomgevingen van de douanes aan beide kanten van de Noordzee. "Allemaal hebben ze een vrijgave verkregen," zegt Hugo Donche.

Hij voegt er trots aan toe dat zijn firma een van de Zeebrugse bedrijven is dat het AEO-certificaat heeft behaald (Authorized Economic Operator). "Het AEO-certificaat belangrijke commerciële voordelen: Minder controles en een verlaging van de borgstelling zijn de twee grootste troeven. Een AEO bevestigt een grote vertrouwensrelatie met de overheid."
ECS2XL heeft ondertussen reeds meer dan 6500 aangiftes verwerkt in de testomgevingen van de douanes aan beide kanten van de Noordzee.

Optimale infrastructuur voor een geoliede logistiek

ECS2XL heeft ondertussen reeds meer dan 6500 aangiftes verwerkt in de testomgevingen van de douanes aan beide kanten van de Noordzee. "Allemaal hebben ze een vrijgave verkregen," zegt Hugo Donche.

Hij voegt er trots aan toe dat zijn firma een van de Zeebrugse bedrijven is dat het AEO-certificaat heeft behaald (Authorized Economic Operator). "Het AEO-certificaat belangrijke commerciële voordelen: Minder controles en een verlaging van de borgstelling zijn de twee grootste troeven. Een AEO bevestigt een grote vertrouwensrelatie met de overheid."

Zeebrugge is er klaar voor

Op het einde van het jaar stapt een bevriende natie en één van de beste klanten van de haven van Zeebrugge uit de douane-unie. Dankzij de voorbereidingen van havenbestuur en de Zeebrugse private gemeenschap én het doorgedreven digitaliseren kan men aan beide kanten van de Noordzee op beide oren slapen. Zeebrugge is klaar voor de Brexit."
back to top